ارتباط موثر شغلی در محیط کار ، نقش وتقویت ارتباطات در مدیریت
در کسب و کار، روابط نقش مهمی بازی می کنند. وقتی با آدم های موفق صحبت می کنیم
آنها دلیل موفقیت شان را در نوع رابطه و اعتمادی می دانند که بین شرکاء و دوستان برقرار کرده اند.حقیقتاً ایجاد روابطی خوب که منجر به تجارتی موفق گردد، کار مشکلی نیست. این کار به یک تنظیم ذهنی نیاز دارد. یعنی می بایست مترصد امکانات باشید و در عین حال به اعمالتان آگاه باشید. می توانید موانعی که در مسیر گسترش روابط مورد نیازتان پیش می
آید از میان بردارید.
با افراد به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید. مسئولیت برقراری ارتباط را برعهده دیگران نگذارید و از واسطه کردن دیگران پرهیز کنید.در کسب و کار، ( روابط ) نقش مهمی بازی می کنند،همه ما این موضوع را می دانیم اما اغلب آنقدر درگیر مسائل روزانه می شویم که به بهترین راه های ممکن برای ایجاد ارتباط فکر نمی کنیم.ما با چند تن از کسانی که توانسته اند روابط بسیار موفقی ایجاد کنند،گفتگویی داشته ایم تا یاد بگیریم روش آنها چیست و این نوع ارتباط چگونه به آنها کمک کرده است.
به نیازهای دیگران توجه کنید
همه می دانند که هدف از تلاش برای ایجاد ارتباط،در نهایت این است که بتوانیم با هم و در کنار هم کارکنیم،اما برای رسیدن به چنین هدفی می بایست ( توجه به دیگران ) را سرلوحه تلاش خود قرار دهیم.جری ایکاف ( Jerry Acuff) یکی از نویسندگان کتاب «مرز ارتباطات تجاری» در این باره می گوید: ""باید دقت کنید که دیگران برای چه چیز ارزش قائلند"" .
به اعتقاد وی،کلید دست یافتن به چنین چیزی در «صبور بودن» و «کنجکاو بودن» است.مدیر یک شرکت دیگر اظهار می دارد : برای پی بردن به این نکته که هنگام کار با دیگران چگونه می توان رابطه ای موفق برقرار کرد،می بایست زمان صرف کرد.کافی است،به حرفهای آنها توجه کنیم،آنگاه به خوبی درخواهیم یافت که به چه چیز نیاز دارند.
با دیگران تبادل نظر کنید
پی بردن به اینکه چه عاملی در افراد انگیزه ایجاد می کند نکته ای مهم است اما بلافاصله پس از آن باید بتوانید اعتماد ایجاد کنید.به اعتقاد «ایکوف» بهترین روش این است که با حالتی خستگی ناپذیر،ثابت قدم و قابل پیش بینی گام بردارید یعنی نشان دهید آنقدر ارزشمند هستید که دیگران بخواهند با شما ارتباط برقرارکنند.اما برای آنکه از نظر دیگران شخصیتی خود شیفته ( از خودراضی ) به نظر نرسید بهتر آنست که قبل از انجام هر کاری دیگران را در ایده های خوب خود سهیم کنید.
جان پالومبو ( John palumb ) رئیس شرکت بازاریابی DVC در این باره می گوید:«هرگاه کسی را ملاقات می کنم، اگر نکته آموزشی مفیدی را به او نگویم، کارم را به درستی انجام نداده ام ،حال چه او برای حرف من اهمیت قائل باشد چه نباشد فرقی نمی کند».او همیشه به افرادی که در دایره شغلی اش هستند فکر می کند و سپس آنها را به سوی
ابراز مشتاقانه عقاید و نقطه نظرات هدایت می کند.پالومبو می گوید: «متاسفانه اکثر مردم به حرف های هم گوش نمی دهند درحالیکه چه بسیار برایم پیش آمده که به خاطر توجه به حرف های دیگران توانسته ام از علایق آنها مطلع شوم و بر اساس آن گام بردارم.ممکن است به چیزی برخورد کنم و فکر کنم آها! در شرکت فلانی از این خوششان می آید،زیرا در ملاقاتی که با هم داشته ایم به حرف هایشان گوش کرده ام اغلب مردم حتی این کار را هم نمی کنند.»